Pakohuoneiden psykologia

Pakohuone

Pakohuonepeli on hauska tapa viettää aikaa kavereiden, polttariporukan, oman perheen tai vaikka yrityksen tyky-päivän osanottajien kanssa. Idea on simppeli, mutta voittaminen on vaikeaa (toki pakohuonepelin vaikeustasosta riippuen). 2–10 ihmistä suljetaan yhteen huoneeseen, missä heidän tulee ratkaista kokoelma erilaisia tehtäviä. Aikaa on 60 minuuttia. Mitä nopeammin tehtävät tulevat ratkaistua, sen parempi!

Pakohuonepelin aikana voi kokea lukuisia erilaisia tunteita aina innostuksesta ahdistukseen asti. Myös hermot ovat koetuksella – varsinkin, jos ryhmätyötaidot tai ongelmanratkaisu- ja päättelykyky eivät ole parhaimmillaan. Pakohuonepeli on kuitenkin mitä parhain tilaisuus opetella ryhmätyötaitoja ja haastaa omia aivojaan. Kyse on kuitenkin vain leikistä, mutta leikin aikana opitut taidot auttavat selviämään omassa arjessa. Pakohuonepelien on huomattu parantavat tiimin välistä kommunikaatiota ja yhteistyötä, joten Escape Room -elämys tai muu pakohuonepeli on todella hyvä idea henkilöstön virkistyspäiville. 

Pakohuonepelit ja psykologia

Pakohuonepelissä psykologiset prosessit yhdistetään leikkimieliseen, fyysiseen toimintaan ja sosiaaliseen yhteistyöhön. Pakohuonepelit ovat saaneet inspiraationsa tietokonepeleistä, joissa paetaan jotain uhkaa tai vaaraa, ja joissa onnistuminen riippuu omista (tai ryhmän yhteisistä) kyvyistä. Maailman ensimmäinen pakohuonepeli avattiin Budapestissa vuonna 2011. Pakohuonepelit saavuttivat suuren suosion, ja niitä on avattu useisiin maihin. Suomessakin on jo vuosia ollut pakohuonepelejä.

Pakohuoneessa on mahdollisuus päästä flow-tilaan, missä ihminen on täysin keskittynyt omaan tekemiseensä. Aika ja paikka menettävät merkityksensä, kun aivot työskentelevät vain sen hetkisten ajatusten ja liikkeiden parissa. ”Flow” viittaa siihen, että tässä henkisessä mielentilassa kaikki tuntuu virtaavan itsekseen. Ihminen ei keskity miettimään, onko tehtävä mahdollinen tai mahdoton, ja ala siten kyseenalaistaa itseään ja omia kykyjään (mikä supistaisi mahdollisuuksia onnistua).

Pakohuone ja siellä koettu flow-tila koetaan virkistäväksi, vaikka tehtävät jäisivät kesken eikä ryhmä pääsisikään ”pakoon”. Jokaisen tehtävän onnistuminen tuo tyydytystä ja kannustaa jatkamaan eteenpäin. Onnistumisen kokemukset kohottavat itsetuntoa, ja lisäävät ryhmän välisiä siteitä. Pakohuonepeliin voi osallistua haastaakseen itseään ja kehittyäkseen, mutta myös vain pitääkseen hauskaa. Myönteiset psykologiset vaikutukset saa, vaikka ei keskittyisikään ajattelemaan pakohuoneiden psykologiaa sen tarkemmin – riittää, että keskittyy peliin ja hauskanpitoon!

Näin voitat pakohuonepelissä – myös pakohuoneiden valaistus voi antaa vinkkejä

Oikeasti emme voi antaa mitään pomminvarmoja vinkkejä siihen, miten voittaa pakohuonepelissä. Voimme kuitenkin antaa erinäisiä vinkkejä siihen, miten oman ryhmän mahdollisuudet voittaa saa maksimoitua.

Ensinnäkin kannattaa valita sopiva pakohuonepeli. Tarkasta ikärajasuositus ja pelin vaikeusaste, ja valitse pelin sen mukaan. Myös ulospääsyprosentti kertoo siitä, kuinka vaikea peli on kyseessä. Jos porukkasi ei kaipaa liian suuria haasteita, valitkaa peli, minkä ulospääsyprosentti on yli 50.

Jos haluatte, voitte tutustua pelin teemaan etukäteen netissä, ja valmistautua siihen opettelemalla vaikkapa kyrilliset aakkoset, jos peli sijoittuu Venäjälle. Jos uskotte, että morseaakkosista on hyötyä, opetelkaa nekin. Muita yleisiä koodikieliä ovat muun muassa viittoma- ja radioaakkoset. Jos ryhmänne tarkoitus on selvitä pakohuoneesta kuin pakohuoneesta ulos ennätysajasta, voi olla hyvä opetella sekä viittoma-aakkoset, radio-aakkoset, signaaliliput, kyrilliset aakkoset ja morseaakkoset sekä riimukirjaimet. Jakakaa koodikielien opiskeluvastuu ryhmän jäsenten kesken, niin kenenkään ei tarvitse ottaa haltuun kuutta koodikieltä kerralla.

Pelipäivänä kannattaa valita joustavat vaatteet ja mukavat kengät, jotta voi tarvittaessa kontata lattialla, venytellä ja kurotella. Kynähame ja piukat farkut eivät ole kaikista mukavimpia vaatteita pakohuonepeliin. Kaikissa pakohuonepeleissä ei tarvita hyvää liikkumiskykyä – asian voi selvittää etukäteen ottamalla yhteyttä palveluntarjoajaan. Kauhuhuoneessa on usein pimeää, joten valkoiset vaatteet ovat hyvä idea. Ideana ei ole leikkiä kummitusta, vaan vain nähdä ja tulla nähdyksi keskellä pimeää huonetta. Löydätte toisenne varmasti ihan vain kutsumalla, mutta muiden ihmisten hahmottaminen pimeyden keskellä tuo turvaa ja lohtua – varsinkin, jos vähän pelkää pimeää.

Joukkue

Kännykkää ei saa ottaa mukaan pakopelihuoneeseen, joten varaudu muistilehtiöllä ja kynällä. Näin ryhmän johtaja tai kirjuri pitää muut kartalla siitä, mitä pitää vielä tehdä. Älkää arastelko kysy vinkkejä, ja muistakaa käyttää kaikkia aisteja. Vain makuaisti jää yleensä väliin, kun taas esimerkiksi haistelutehtäviä voi olla runsaasti.

Miksi pakohuoneen valaistus voi auttaa ratkaisemaan pelin tehtävät? Tarkkaile kaikkia johtoja, myös pöytälamppujen johtoja. Jos johto lähtee johonkin kummalliseen paikkaan, kannattaa asiaan perehtyä tarkemmin.